Pages

Wednesday, May 26, 2010

Cerita dulu-dulu 1 : Meggie baldi.


Sekitar pertangahan tahun 2002 dulu, waktu tue, aku still lagi didalam alam sekolah...still lagi bangun awal pagi2 pukul 6 pagi lebey semata2 nak beratur kat court takraw sekolah ak dalam keadaan "separa-sedar" beramai2 dengan geng-geng dorm aku yang aku sendiri pasti yang mana setiap satunya daripada depa semua pun berada dalam keadaan yg sama jugak dengan aku dengan tujuan ntuk p semayang subuh beramai2 ... n sekolah yang x lain dan x bukan mestila sekolah aku yang mana aku rasa paling best skali (walaupon aku banyak main kat sana n result hampeh) iaitu Sekolah Menengah Teknik Tunku Abdul Rahman Putra, penang.....


oklah, straight to the main topix trus....

dulu, masa aku skolah kat TARP dulu, aku da join satu badan beruniform dulu,..iaitu PKBM (Kadet bersatu Malaysia) / Darat..ntuk reader mana yg x taw apa tu PKBM, aku enlighten sket hangpa..PKBM tue atau nama busuk dia la, adalah Kadet tentera...

x semua sekolah ada PKBM nie...on of course lah, nama pon kadet tentera kan, so stail regim latihan dia jugak semua dicedok bulat2 la ikut apa yang tentera kita kena...ini aku x tahu sangat la sebab ada sesetengah sekolah PKBM dia x teruk sgt latihan,sampaikan dah serupa macam persatuan pembimbing rakan sebaya punya tahap rileks..tapi kadet tentera sekolah aku memang aku x nafikan, memang teruk regim latihanya....x percaya, tanya budak2 kadet sekolah aku...terutamanya bila dah dekat pertandingan kawat kaki....

ceritanya bermula bila batch aku dulu...batch kami dulu (X-TARP 2002/2003) masuk pertandingn kawat kaki macam tahun-tahun sebelumnya yang pernah disertai oley senior-senior sekolah aku dulu...bermula dengan peringkat daerah dekat sekolah rendah balik pulau, penang, sekolah aku dapat tempat 1...kemenangan tu kami memang da jangka dah sebab sekolah-sekolah lain yg masuk semua kami bajet semua x power sangat..

dah menang peringkat daerah, mestila p peringkat negeri plak kan?...so kami pon join peringkat negeri yang diadakat kat pusat kokurikulum B.M kot kalau x silap aku...nak jadi cerita, peringkat negeri pon kami menang sebab time tu, pencabar tradisi skolah aku (S.M.J.K Chung Ling - Kadet Polis) x join pertandingan tu...so time tu, buat pertamakalinya, skollah aku mewakili penang ntuk prtandingan kawat peringkat kebangsaan yang diadakan kat stadium kuantan, pahang...

pagi tu, selepas dah bersiap-siap packing-packing baju kawat memasing, cikgu aku ( Cikgu Mat Joe) pon mengetuai trip kami ke kuantan...seramai 35 ++ orang lebey kalau x silap aku yang join trip tu ke kuantan. paling x ley blah, cikgu aku soh kami pakai baju no. 3 kadet...nak nampak macho katanya....

perjalanan yang panjang sekali kami lalui dengan mengunakan bas sekolah yang disewa entah dari mana-mana ntah....apex yg drive bas tue siap boley pasang cita baaaeekkk lagi masa dalam bas tue...(time tue cikgu aku tengah ttdo)..naik turun genting highlands, lalu ikut mana hala ntah lagi aku pon x taw....

akhirnya, kami pon sampai ke kuantan..kalau x silap aku malam kot kami sampai sana....n lokasi penginapan kami time tue kat sekolah teknik seri pelindung? or bukit pelindung x silap aku..aku pn x ingat la...penat-penat dan sakit badan mula mengigit2 badan masing2 lepas tido freestyle dlam bas tadi...kami pon dibwa ke "lokasi penginapan kontinjen Pulau Pinang" yg trletak dalam asrama lelaki sekolah tue...

sampai saja kat lokasi tue,..terasa macam nak masuk balik dalam bas beramai2 n tdo dalam bas...keadaan bilik sangatlahh kesian...(sorry buat sesapa yang x-teknik tue ) loker yang x ber pintu...katil x bertilam...bilik pun x berpintu...dahh macam kem tentera aku tgk....mula2 hangin jugak dengan tempat yang serba x cukup kelengkapan...tapi dah adat ada kat tempat orang, layankan je lahhhh kan.....

malam tue, perut mula dah terasa lapaq...masing2 mencari idea nak ilangkan lapaq...kebetulan time tue, ada pegawai pengiring dari rejimen 2 semboyan di-raja kem sg ara penang follow kami...koperal mustaka a.k.a Koperal taka n koperal ape ntah sorang lagi aku x hengat...depa 2 nie memang tidow skali dengan kami dalam bilik tue...mulanya, asal cadangan nak beli barang makan ni dari depa 2 orang ni la...semua pon pakat setuju n soh koperal 2 orang nie p beli barang makan kat luaq....

selepas kena paw sekoq2 sorang 2 ringgit, kopera nie pon pegi la supermaket ka seven-e ka aku on x tau..sebab stengah jam lepas tue, depa balik dah....berbekalkan duit 2 ringit yg depa paw tad, macam2 yang dibeli...keropok udang, megi mee, biskut oreo, ayaq mineral n macam2 lagi la...aku x ingat semua...bila tengok koperal2 nie bawak balik barang makan, semua satu kontinjen pakat melompat2 seronok dapat makan...barang 1st settle yang kena sambaq sampai lincin mestila keropok dulu....

masalah utama nya datang bila time nak makan meggi....sebelom betolak, sapa yang terpikir nak bawak mangkuk masing2?...sorang-sorang time tue muka kesian gila coz hanya mampu menatap bungkusan2 platik megi tadi....ntah tiba-tiba cmna koperal pengiring tue dapat ide gila...dia masuk dalam tandas asrama lelaki tue....ntah mane2 nyer budak nye timba or baldi dia sapu...n then, masak air n terus rebus megi tersebut dalam baldi tu..entah dia basuh or x, aku x tahu laaa.....baldi tue ade la aras lutut lelaki normal tingginya n semua megi yang dibeli dimasukan sekaligus dalam baldi tue.....settle masalah megi..hahahaha..itulah ist time aku merasa megi tomyam perisa baldi asrama lelaki.....


bila da siap aja megi tue, ramai2 pakai p cari botol air mineral..kerat dua ntuk dijadikan mangkuk...pastu ade la terjumpa kat mana2 hanger baju, masing-masing ambil pastu patah2 kan buat chopstick.....adoiyaiii.....lapar punye pasal....


Kenangan wif budak2 pkbm dulu :-



ps: / Ini la yag aku kata baju no.3 tue...bajet kacak aa sorang2...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...