Pages

Tuesday, March 9, 2010

Jenjalan @ i-City MSC

hari ahad lepas, lepas aku gerak balik dr rumah kak ros, aku pegi ke shah alam ntuk ambil kawan (Ali). tunggu punya tunggu, last2 dia pon sampai...Si ali nie plak, dia nak tumpang aku balik b.p sebab br lepas dating ngan awex smpai ke shah Alam..(pergh!!).. nak dijadikan cerita, tetiba dr mana ntah datangnya idea diorang nak melawat ke i-city dekat seksyen 7 nuu...aku pon follow je aah diorang nie...hahaha..n rasa x rugi aku follow diorang..memang cantik tempat dia....aku plak x bawak kamera, hahaha..memang timming x ngan langsung...so x banyak gmba aku yang ada di i-city tue...just menumpang kamera org jee...kt bawah nie ade bbrapa gmba yg aku ambil dr kamera org a.ka member awek ali...Hope aku ley dtg lagi ke sini n of course, dengan kamera sendiri..hakhakhak!!
















credit to Shukriah Sharuddin profile in facebook for this wonderfull pic..;)

Monday, March 8, 2010

...Yang terIstimewa...

Yang Dicari, walau bukan putera @ puteri raja, tetapi biarlah putera @ puteri agama...




Yang Dimimpi, biarlah tak punyai rupa seindah bulan, asalkan sedap dipandang mata...


Yang Dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani, sempurna hati...


Yang Diharap, bukan jihad pada semangat, asalkan perjuangan ada matlamat...


Yang Datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana aku serikanda @ serikandi dengan silam yang kelam...


Yang Dinanti, bukanlah lamaran dengan permata, tetapi cukuplah dengan akad dan janji setia...


Dan Yang Akan Terjadi, andai tak sama dengan kehendak hati, aku redha ketetapan Ilahi...


Tribute to Syazani & Norizah...Selamat Pengantin Baru


Friday, March 5, 2010

Makkk!!...Panasnyaa!!!!

Cuaca sungguh panas sekarang nih ... Aku yang duk umah terasa cam duk dalam ketuhar ... Kipas dah bukak paling laju sekali tapi panas nyer masih terasa ... Punyalah tak tahan panas sampai nak angkat kain baju kat luar pun jadi malas, tunggu dah petang sangat baru aku angkat. So sempena cuaca panas nih ada ler serba sedikit wat research yang boleh membantu ... Kat bawah nie serba sedikit info berguna untuk dikongsi dengan rakan2 semua
...

Kurang Air Rosakkan Organ???!!!!

Kita sering dinasihatkan supaya minum banyak air, sekurang-kurangnya lapan gelas sehari. Namun bagi sesetengah orang, nasihat ini sukar diikut dengan alasan mereka akan kerap mengulang ke tandas dan ini bukan perkara digemari.


Selain itu, ada juga yang berpendapat badan mereka menerima cukup bekalan air selepas dicampur kopi, teh, jus buah atau minuman berkarbonat yang diambil sepanjang hari.

Justeru, ramai beranggapan pengambilan air masak dirasakan tidak perlu sebanyak disarankan.

Secara purata, badan kita kehilangan hampir 2.5 liter air (lebih kurang 10 cawan) setiap hari melalui peluh, pernafasan dan pembuangan najis.

Pada masa sama, kita juga kehilangan bahan elektrolit (mineral) seperti sodium, potassium dan kalsium yang berfungsi menjaga keseimbangan cecair dalam badan.

Perlu Diganti Segera

Itu adalah kadar kehilangan air yang normal daripada setiap orang. Bagi individu yang aktif, kadar kehilangan air dan mineral lebih banyak yang perlu diganti segera bagi mengelakkan berlakunya dehidrasi (masalah kekurangan air).

Hampir 60% daripada berat badan kita adalah berat air, jadi jika berlaku dehidrasi badan akan mengalami perubahan fisiologi yang mungkin boleh menjejaskan kesihatan, tetapi masalah ini biasanya tidak kita sedari.

Masalah kekurangan air akan menyebabkan jumlah darah yang dipam ke seluruh badan juga berkurang. Akibatnya, jantung terpaksa mengepam lebih kuat untuk membekalkan darah yang mencukupi kepada semua organ dan keupayaan badan mengekalkan tekanan darah juga menurun.

Oleh kerana badan kekurangan air, kita tidak akan berpeluh dan haba tidak keluar dari badan seperti biasa. Dalam keadaan lebih serius, masalah ini akan menyebabkan suhu badan meningkat dan kita mungkin boleh demam.

Dahaga Bila Kurang Air

Mungkin anda berfikir, badan kurang air bila kita dahaga. Anggapan ini kurang tepat kerana dahaga bukan penunjuk tepat kepada masalah ini, terutama di kalangan kanak-kanak dan orang tua, kerana badan boleh mengadaptasi kepada keadaan kekurangan air sehinggalah masalah menjadi lebih serius.

Bukan semua kes dehidrasi akan menyebabkan komplikasi serius, tetapi kehilangan dua peratus berat badan boleh mempengaruhi prestasi, terutama di kalangan atlit, kehilangan tiga hingga lima peratus berat badan akibat dehidrasi menjejaskan penumpuan, tindak balas dan pertimbangan mereka.

Penunjuk terbaik adalah warna air kencing — sama ada kuning cair atau pekat.

Tanda dan Kesan Kekurangan Air

Antara tanda kekurangan air termasuk:

* Cepat letih, kanak-kanak jadi kurang aktif
* Terlalu dahaga
* Mulut kering
* Mengantuk
* Air kencing sedikit dan pekat
* Air mata terlalu sedikit atau tiada apabila menangis
* Lemah otot
* Sakit kepala dan pening

Pada keadaan lebih serius, individu terbabit mungkin mengalami masalah:

* Kurang berpeluh
* Mata cengkung
* Tekanan darah rendah
* Kulit menjadi kering dan tidak kenyal (bila ditekan, lambat kembali ke bentuk asal)
* Denyutan jantung menjadi cepat
* Demam
* Meracau
* Pengsan

Keadaan kekurangan air berterusan juga boleh mengundang bahaya yang tidak dijangka, seperti hipovolemik yang berlaku apabila jumlah darah yang dipam ke organ berkurangan dan mengakibatkan oksigen yang sampai ke organ dan tisu badan tidak mencukupi.

Jika tidak diatasi segera, hipovolemik boleh menyebabkan kematian dalam masa beberapa minit.

Malah, otak juga boleh menjadi bengkak. Biasanya air yang hilang dari badan mengandungi garam galian dan untuk menggantikannya, badan terpaksa menghasilkan bahan yang akan menarik balik air ke dalam sel.

Akibatnya, sel mungkin menyerap terlalu banyak air, menjadi bengkak dan pecah. Keadaan ini bertukar menjadi masalah serius apabila membabitkan sel-sel otak.

Sikap tidak suka minum air juga sebenarnya menyeksa organ penting badan, terutama buah pinggang, kerana buah pinggang tidak lagi dapat berfungsi menapis bahan-bahan toksik daripada air (tindak balas untuk mengurangkan kehilangan air dari badan).

Air juga mudah keluar daripada badan melalui cirit birit (kaedah paling cepat kehilangan air dan garam mineral, terutama di kalangan kanak-kanak), bersenam, berjogging, berbasikal atau sekadar berjalan.

Demam juga akan menyebabkan kita kehilangan air. Lagi panas suhu badan, lebih banyak air yang hilang. Masalah bertambah buruk jika anda muntah dan birit birit.

So, pendek kata, waktu musim pana-panas mcm nie, kene lah kita memperbanyakan minum air yah..jgn sampai tahap kritikal plak..hahaha...chiow~~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...